Express

Express Seil

Albin Express er en fantastisk båt designet av Peter Norlin, med over 1000 produserte båter på bare noen få år ble båten en folkefavoritt. Med gode seilegenskaper har båten kappseilt nå i over 40 år og er Norges største kjølbåtklasse med mange aktive seilere.

Gran Seil har igjennom mange år jobbet med utvikling og design til Express klassen. Med aktiv deltagelse i klassen, både fra egne båter og igjennom samarbeid med topp Express seilere har Gran Seil sine seil med Air Flow konsept levert gode resultater.

Gran Express seil har mange flotte spesifikasjoner og detaljer som kommer seilere til gode. Våre produktark går igjennom alle detaljer og gir deg et godt bilde av hva du kan vente deg av våre Express seil.

Merk, dette er racing seilene til Gran Seil, ønsker du tur seil tilbyr vi meget prisgunstige Rolly Tasker Seil, med en mer turvennlig duk og løsninger. Som bla. sleider og rev.

Air Flow Storseil

Express Storseil

Gran Express storseil har mange flotte og gjennomtenkte detaljer kombinert med godt testet «Air flow» design.

Cross Cut- konstruksjon
Express seilene kommer i en Cross Cut – konstruksjon, ettersom seilet er høyt og smalt gir det oss en god kontroll på kreftene med en cross cut konstruksjon. Noe som også holder produksjonkostnadene nede og prisen lav.

Optimal Duk
Express storseilet kommer med Dimension Polyant sin HTP duk. En populær duk for one design og brukes i bla. Drake, Star, H-Båt, J-24 osv. Duken er en tettvevet dacron duk som er varmebehandlet  (High Tempered) med en sammensatt coating. Som gir kun 1% (testet) strekk i duken.  – Merk, dette er ikke en anbefalt duk for turseilere. Seilet bør rulles når det ikke er i bruk.

Design
Gran Seil’s AirFlow design går ut på et «high speed – low drag» prinsipp hvor bla. spileposer ligger i vindens flytretning. Med gode forsterkninger, sikt vinduer i både underlik og forlik for å kunne se båter i le og lusene i akterliket i fokken. Med en blå stripe i foten av seilet er det enkelt å se et Gran Seil fra avstand.

Trimliner

Trimline er et tau som går i akterliket eller underliket av seilet og strammer opp liket ved bruk. Ved å trekke i trimlinen komprimerer du for eksempel akterliket og kan sørge for at seilet ikke blafrer ved optimal trim. Sørg for å slippe opp trimlinen etter hard bruk da kompresjonen av duken kan være skadelig over tid.

Alle Gran Seil kommer med trimliner

Spiler

Spiler brukes til å bedre utgangen til et seil og er med på å stive opp seilet. Spilene på Gran Seil Express seil ligger i vindens flytretning, derav navnet «AirFlow»

Rev

Rev er betegnelsen på å redusere seilføring. Et rev på et storseil er en forsterkning lagt inn i seilet i forlik og akterlik med en stor og sterk malje eller webbing. Det er vanlig med rev i turseil, gjerne 1 eller 2 rev. I racing seil avhenger det av båttype og klasseregler.

Express seil kommer ikke med rev. hvis det er ønskelig, ta kontakt.

 

Cunningham

Cunningham er en strammemulighet mellom halshjørnet og første revepunkt på forliket. Funksjonen er for å kunne stramme ned forliket uten å dra mer på fallet.

Cunningham er standard på alle storseil.

Lus

Lus også kalt «tell tales» på engelsk er tråder plassert i seilet som skal gi en indikasjon på luftstrømmen. Å trimme et seil eller seile etter lusene betyr at du jobber for å få en optimal luftstrøm igjennom seilene. Lusenes plassering avhenger av type seil. Storseil har som regel kun lus i akterliket over spilene.

Lus er standard på alle Gran seil

Headboard

Headboard er et beslag som blir satt på i toppen av storseil for å styrke og stabilisere.

Forlikstape

Forlikstape blir brukt i forliket på et seil for at det skal kunne heises igjennom et profil, som for eksempel forstagprofil eller masteprofil

Seilnummer

Seilnummer er for å identifisere ulike båter som seiler regatta. Båten blir registrert i Norlys og seil som er målt inn og klar for regattabruk kan ha seilnummer. Seilnummer monteres ikke på fokker da de ikke overlapper storseilet.

Ved kjøp av Gran Seil er seilnummer inkludert i kjøpet. Oppgi seilnummer ved bestilling

Seilpose

Seilpose kommer med alle seil vi leverer ut. Posen er for bruk når seilet rulles sammen og skal stues bort for å ta vare på seilet

Armerte siktvinduer

Alle våre vinduer kommer armert med X-Ply som bidrar til stabilitet i seilet.

Solide hjørneforsterkninger

Forsterkninger i topp, hals og skjøtehjørnet er godt forankret med en flott estetisk utførelse

Bus-striper

Bus-striper er striper lagt i seilet for å lettere kunne se og identifisere optimal trim. Gran Seil Bus-striper ligger i samsvar med spilene for å lettere identifisere seilets optimale trim.

Express Fokk

Express Fokk - Medium/heavy

Gran Seil’s standard express fokk er en meget godt utarbeidet fokk som gjør det best i 5m/s og oppover.

Cross Cut konstruksjon er å foretrekke ettersom seilet er høy-smalt og vi har kontroll på kreftene igjennom hele seilet. En Cross Cut konstruksjon er en mer effektiv måte å lage seil på, noe som gjennspeiler prisen på seilet.

Optimal duk
Express storseilet kommer med Dimension Polyant sin HTP duk. En populær duk for one design og brukes i bla. Drake, Star, H-Båt, J-24 osv. Duken er en tettvevet dacron duk som er varmebehandlet  (High Tempered) med en sammensatt coating. Som gir kun 1% (testet) strekk i duken.  – Merk, dette er ikke en anbefalt duk for turseilere. Seilet bør rulles når det ikke er i bruk.

Design
Seilet er designet etter AirFlow prinsippet, high-speed low-drag. Hvorav bla. spileposene ligger i luftens flyt retning. Seilet har solide og flotte forsterkninger i alle hjørner og rundt spileposene for å øke levetid på seilet. Bus-stripene ligger i samsvar med spilene slik at det skal bli lettere å trimme. Seilet har lus vindu og sikt-vinduer for bedre oversikt i le. Formen på seilet er basert på vindstyrker over 5m/s, men har også vunnet mange lettvinds regattaer.

Spiler

Spiler brukes til å bedre utgangen til et seil og er med på å stive opp seilet. Gran Express fokk kommer med 3 spiler i henhold til klasseregler.

Trimliner

Trimline er et tau som går i akterliket eller underliket av seilet og strammer opp liket ved bruk. Ved å trekke i trimlinen komprimerer du for eksempel akterliket og kan sørge for at seilet ikke blafrer ved optimal trim. Sørg for å slippe opp trimlinen etter hard bruk da kompresjonen av duken kan være skadelig over tid.

Alle Gran Seil kommer med trimliner

Lusvindu - One Design

Lus-vindu i forliket på fokken og med lus i akterliket over de to øverste spilene gir god hjelp til trim og styring.

Armerte siktvinduer

Alle våre vinduer kommer armert med X-Ply som bidrar til stabilitet i seilet.

Seilpose

Seilpose kommer med alle seil vi leverer ut. Posen er for bruk når seilet rulles sammen og skal stues bort for å ta vare på seilet

Forlik - Forstagskroker

Express fokker kommer med «pistolhaker» / forstagskroker i henhold til klasseregler.

Forsterkninger rundt spileposene

Forsterkninger rundt spileposene sørger for å minimere skader og brekkasjer rundt spilene i seilet

Express Lettværs-fokk

Express lettværs-fokk

Gran lettværsfokk har en litt dypere design enn Gran Express fokk. Den er utviklet for å vinne regattaer i indre Oslofjord under letteforhold opp til 5-6 m/s

Cross Cut konstruksjon er å foretrekke ettersom seilet er høy-smalt og vi har kontroll på kreftene igjennom hele seilet. En Cross Cut konstruksjon er en mer effektiv måte å lage seil på, noe som gjennspeiler prisen på seilet.

Optimal duk
Lettværsfokken kommer i en litt lettere du enn standard Gran Seil Fokk.

Design
Seilet er designet etter AirFlow prinsippet, high-speed low-drag. Hvorav bla. spileposene ligger i luftens flyt retning. Seilet har solide og flotte forsterkninger i alle hjørner og rundt spileposene for å øke levetid på seilet. Bus-stripene ligger i samsvar med spilene slik at det skal bli lettere å trimme. Seilet har lus vindu og sikt-vinduer for bedre oversikt i le. Formen i seilet er rundere i inngangen og litt dypere en Gran standard Express fokk.

Seilet har vært under utvikling i noen sesonger frem til sesongen 2019. Gitt så gode resultater at det vant Express serien til Oslo Seilforening over all, både vår og høst 2019. Høsten 2019 var det kun Gran Seil, med lettværs-fokken som vant regattaene.

Spiler

Spiler brukes til å bedre utgangen til et seil og er med på å stive opp seilet. Gran Express fokk kommer med 3 spiler i henhold til klasseregler.

Trimliner

Trimline er et tau som går i akterliket eller underliket av seilet og strammer opp liket ved bruk. Ved å trekke i trimlinen komprimerer du for eksempel akterliket og kan sørge for at seilet ikke blafrer ved optimal trim. Sørg for å slippe opp trimlinen etter hard bruk da kompresjonen av duken kan være skadelig over tid.

Alle Gran Seil kommer med trimliner

Forlik - Forstagskroker

Express fokker kommer med «pistolhaker» / forstagskroker i henhold til klasseregler.

Lusvindu - One Design

Lus-vindu i forliket på fokken og med lus i akterliket over de to øverste spilene gir god hjelp til trim og styring.

Armerte siktvinduer

Alle våre vinduer kommer armert med X-Ply som bidrar til stabilitet i seilet.

Seilpose

Seilpose kommer med alle seil vi leverer ut. Posen er for bruk når seilet rulles sammen og skal stues bort for å ta vare på seilet

Forsterkninger rundt spileposene

Forsterkninger rundt spileposene sørger for å minimere skader og brekkasjer rundt spilene i seilet

Express Spinnaker

Express Spinnaker

Gran Seil har de siste årene jobbet mye med å skape den beste lensespinnakeren til Express som overhode mulig.

Seilene er designet for en best mulig ytelse på et størst mulig vindspekter med en førsteklasses duk.

  • Full radial konstruksjon for å skape best mulig formstabilitet og ytelse.
  • Klasseregel optimalisert, seilet er designet for best utnyttelse av klasseregelen.
  • Stabil profil: Gran Spinnakeren er bygget opp av mange paneler for å skape mest mulig stabilitet
  • Farget forsterkninger med merking for enklere å håndtere seilet.
  • Lekkert design samsvar mellom paneler og forsterkninger skaper et godt helhetlig utseende
  • Stabile forsterkninger som sørger for god holdbarhet og levetid. Runde og dråpeformede forsterkninger skaper jevn fordeling av kreftene