J/80

J/80 Seil

Gran Seil J/80 seil er utviklet og testet mot noen av de beste seilerne i verden. Igjennom vinterserien i Sotogrande har Terje Wang m/ mannskap konkurrert mot internasjonale seilere som feks. Peninsula Petrolium sitt RC44 lag. Seilene er godt testet og leverer gode resultater!

Seilene er av høyeste kvalitet til konkurransedyktige priser.

Gran J/80 seil har mange flotte spesifikasjoner og detaljer som kommer seilere til gode. Våre produktark går igjennom alle detaljer og gir deg et godt bilde av hva du kan vente deg av våre J/80 seil.

J/80 Storseil

J/80 Storseil Designskisse

J/80 - Air Flow Storseil

Gran storseil til J/80 har mange flotte og gjennomtenkte detaljer kombinert med godt testet «Air flow» design. J/80 har en lengre bom enn en J/80

Panel layout er en kombinasjon av radiale og horisontale paneler. De radiale panelene er for å ta opp kreftene i hjørnet. J/80 har en meget lang bom som skaper en lang diagonal avstand fra skjøtehjørnet til første saling, og for å ta opp strekkreftene fra skjøtehjørnet er man nødt til å vri duken for å få fibrene i strekk retningen. Med bakgrunn i båtens lange bom er man nødt til å ha en flat konstruksjon prosentvis og en rett utgang.

Klassereglene sier at J/80 skal seile med dacron storseil og vi har valgt en spesielt stabil duk fra Dimension Polyant for å kunne ivareta fasongen.

Kombinasjon av duker gjør at vi maksimerer ytelse i et større vindspekter. Form, stabilitet, holdbarhet og ikke minst ytelse er kjerne tankene i våre J/80 seil.

Trimliner

Trimline er et tau som går i akterliket eller underliket av seilet og strammer opp liket ved bruk. Ved å trekke i trimlinen komprimerer du for eksempel akterliket og kan sørge for at seilet ikke blafrer ved optimal trim. Sørg for å slippe opp trimlinen etter hard bruk da kompresjonen av duken kan være skadelig over tid.

Alle Gran Seil kommer med trimliner

Spiler

Seilet kommer med spiler. Spiler brukes til å bedre utgangen til et seil og er med på å stive opp seilet.

Rev

Rev er betegnelsen på å redusere seilføring. Et rev på et storseil er en forsterkning lagt inn i seilet i forlik og akterlik med en stor og sterk malje eller webbing. Det er vanlig med rev i turseil, gjerne 1 eller 2 rev. I racing seil avhenger det av båttype og klasseregler.

Snakk med oss om du ønsker rev i dine one design seil

 

Cunningham

Cunningham er en strammemulighet mellom halshjørnet og første revepunkt på forliket. Funksjonen er for å kunne stramme ned forliket uten å dra mer på fallet.

Cunningham er standard på alle storseil.

Lus

Lus også kalt «tell tales» på engelsk er tråder plassert i seilet som skal gi en indikasjon på luftstrømmen. Å trimme et seil eller seile etter lusene betyr at du jobber for å få en optimal luftstrøm igjennom seilene. Lusenes plassering avhenger av type seil. Storseil har som regel kun lus i akterliket over spilene.

Lus er standard på alle Gran seil

Headboard

Headboard er et beslag som blir satt på i toppen av storseil for å styrke og stabilisere.

J/80 Storseilet kommer med headboard

Forlikstape

Forlikstape blir brukt i forliket på et seil for at det skal kunne heises igjennom et profil, som for eksempel forstagprofil eller masteprofil.

Du kan velge om du vil ha sleider eller forlikstape – Racing standard er forlikstape

Seilnummer

Seilnummer er for å identifisere ulike båter som seiler regatta. Båten blir registrert i Norlys og seil som er målt inn og klar for regattabruk kan ha seilnummer. Seilnummer monteres ikke på fokker da de ikke overlapper storseilet.

Ved kjøp av Gran Seil er seilnummer inkludert i kjøpet. Oppgi seilnummer ved bestilling

Seilpose

Seilpose kommer med alle seil vi leverer ut. Posen er for bruk når seilet rulles sammen og skal stues bort for å ta vare på seilet

Armerte siktvinduer

Alle våre vinduer kommer armert med X-Ply som bidrar til stabilitet i seilet.

Solide hjørneforsterkninger

Forsterkninger i topp, hals og skjøtehjørnet er godt forankret i seilet.

Bus-striper

Bus-striper er striper lagt i seilet for å lettere kunne se og identifisere optimal trim. Gran Seil Bus-striper ligger i samsvar med spilene for å lettere identifisere seilets optimale trim.

J/80 Støpt Fokk

J/80 Støpt Fokk lite-skin skisse

J/70 Soft front fokk

Ihht. J-80 klasseregler kort fortalt: kan fokken være laget av alle typer fibre utenom karbon.

Gran Seil J/80 Støpt fokk er et nøye testet og utviklet seil igjennom regattaseiling under vinterserien i Sotogrande, Spania. Den har fått mye oppmerksomhet fra profesjonelle seilere som merker seg overskuddet Team Gran Seil har på kryss.

Seilet kommer i to ulike versjoner: Støpt med Film/Film og Støpt med Lite-Skin/Film.

Kjernen i seilet:
Seilet er støpt, det vil si at fibrene er nøye plassert i strekretning. Vi velger å bruke fibrene Twaron Black er et aramid, et syntentisk produsert fiber, som feks Kevlar. Aramidfibre er meget strekkfast, faktisk 5 ganger mer enn polyester. Det er evnen til å motstå strekk og tåle høye belastninger som gjør at aramid er meget populært valg av fiber på grunn av et meget godt vekt styrkeforhold. Noe senker vekten på fokken uten å gå utover prestasjon.

Overflate:
Støpte racing seil til J/80 kan hovedsakelig velge mellom to forskjellige kombinasjoner av overflate. Enkelt forklart: «duken» på begge siden av fibrene.
Film/Lite-skin kombinasjonen vil si at den ene siden av seilet har en tynn gjennomsiktig mylar film og den andre siden har en lite-skin overflate. Lite-skin overflaten bidrar til holdbarhet over tid og gjør seilet litt mykere og lettere å håndtere.
Ved Film/Film mener vi at det ligger en tynn gjennomsiktig mylarfilm på begge sider av seilet. Film/Film er gir det letteste og stummeste seilet over tid da filmen er litt tykkere enn liteskin. Utfordringen er at det er litt stivere og vil ikke holde like godt over tid.

 

Spiler

Spiler brukes til å bedre utgangen til et seil og er med på å stive opp seilet. J80 fokk kommer med stående spiler.

Trimliner

Trimline er et tau som går i akterliket eller underliket av seilet og strammer opp liket ved bruk. Ved å trekke i trimlinen komprimerer du for eksempel akterliket og kan sørge for at seilet ikke blafrer ved optimal trim. Sørg for å slippe opp trimlinen etter hard bruk da kompresjonen av duken kan være skadelig over tid.

Alle Gran Seil kommer med trimliner

Forlikstape

Forlikstape blir brukt i forliket på et seil for at det skal kunne heises igjennom et profil, som for eksempel forstagprofil eller masteprofil

Lusvindu - One Design

Lus-vindu i forliket på fokken og med lus i akterliket over de to øverste spilene gir god hjelp til trim og styring.

Armerte siktvinduer

Alle våre vinduer kommer armert med X-Ply som bidrar til stabilitet i seilet.

Seilpose

Seilpose kommer med alle seil vi leverer ut. Posen er for bruk når seilet rulles sammen og skal stues bort for å ta vare på seilet

Forlik - Glidelås One Design

Forlikløsning med glidelås for jevn profil i seilene, bedre holdbarhet og raskere montering og demontering.

Hevet skjøtehjørnet

Hevet skjøtehjørnet for lettere å kunne oppnå smalere spalte. Ved å bruke lo fokkeskjøte kan man trekke skjøtehjørne nærmere senter av båten. Dette gir bedre høyde og fungerer bedre med høyere skjøtehjørne på fokken.

Hevet skjøtehjørnet

Hevet skjøtehjørnet for lettere å kunne oppnå smalere spalte. Ved å bruke lo fokkeskjøte kan man trekke skjøtehjørne nærmere senter av båten. Dette gir bedre høyde og fungerer bedre med høyere skjøtehjørne på fokken.

Forsterkninger rundt spileposene

Forsterkninger rundt spileposene sørger for å minimere skader og brekkasjer rundt spilene i seilet

J/80 Dacron Fokk

J/80 Dacron Fokk

Gran Seil J/80 Dacron fokk er et mer «all-around» seil enn de støpte fokkene. Seilet er et økonomisk alternativ med tanke på bruk i trening og på tur.

Seilet har en cross cut konstruksjon med horisontale paneler.

 

Spiler

Spiler brukes til å bedre utgangen til et seil og er med på å stive opp seilet. J/70 seil kommer med profilerte RBS spiler

Trimliner

Trimline er et tau som går i akterliket eller underliket av seilet og strammer opp liket ved bruk. Ved å trekke i trimlinen komprimerer du for eksempel akterliket og kan sørge for at seilet ikke blafrer ved optimal trim. Sørg for å slippe opp trimlinen etter hard bruk da kompresjonen av duken kan være skadelig over tid.

Alle Gran Seil kommer med trimliner

Forlikstape

Forlikstape blir brukt i forliket på et seil for at det skal kunne heises igjennom et profil, som for eksempel forstagprofil eller masteprofil

Lusvindu - One Design

Lus-vindu i forliket på fokken og med lus i akterliket over de to øverste spilene gir god hjelp til trim og styring.

Armerte siktvinduer

Alle våre vinduer kommer armert med X-Ply som bidrar til stabilitet i seilet.

Seilpose

Seilpose kommer med alle seil vi leverer ut. Posen er for bruk når seilet rulles sammen og skal stues bort for å ta vare på seilet

Forlik - Glidelås One Design

Forlikløsning med glidelås for jevn profil i seilene, bedre holdbarhet og raskere montering og demontering.

Hevet skjøtehjørnet

Hevet skjøtehjørnet for lettere å kunne oppnå smalere spalte. Ved å bruke lo fokkeskjøte kan man trekke skjøtehjørne nærmere senter av båten. Dette gir bedre høyde og fungerer bedre med høyere skjøtehjørne på fokken.

Hevet skjøtehjørnet

Hevet skjøtehjørnet for lettere å kunne oppnå smalere spalte. Ved å bruke lo fokkeskjøte kan man trekke skjøtehjørne nærmere senter av båten. Dette gir bedre høyde og fungerer bedre med høyere skjøtehjørne på fokken.

Forsterkninger rundt spileposene

Forsterkninger rundt spileposene sørger for å minimere skader og brekkasjer rundt spilene i seilet

J/80 Gennaker

J/80 Gennaker Design Skisse

Gennaker

Gran Seil har i mange år levert gode one-design gennakere. Nylig har Gran J/80 gennaker har fått en 4. plass i VM og Gran gennaker til Tornado var og fortsatt er førstevalget til mange seilere i den tidligere OL klassen. VM 2017 tok Gran gennakeren 1 og 2. plass.
Seilene er designet for en best mulig ytelse på et størst mulig vindspekter med en førsteklasses duk.

  • Full radial konstruksjon for å skape best mulig formstabilitet og ytelse.
  • Klasseregel optimalisert, seilet er designet for best utnyttelse av klasseregelen.
  • Stabil profil: Smalere paneler i fronten for bedre kontroll på inngangen i gennakeren.
  • Optimalisert formstabil duk med med glatt overflate.
  • Maksimert toppvinkel for best areautnyttelse
  • All purpose gennaker som presterer godt i alle forhold.
  • Webbet skjøtehjørnet
  • Farget forsterkninger med merking for enklere å håndtere seilet.
  • Lekkert design samsvar mellom paneler og forsterkninger skaper et godt helhetlig utseende
  • Stabile forsterkninger som sørger for god holdbarhet og levetid. Runde og dråpeformede forsterkninger skaper jevn fordeling av kreftene