Genoa – en trofast venn

Genoa – en trofast venn
12/02/2018 Richard Karlsen

Genoa, en trofast venn for mange seilere. Et godt seil som har vært standard til mange båter i lang tid. Opprinnelig er dette seilet en Svensk oppfinnelse av Sven Salèn som tok i bruk seilet første gang i 1927 under Genova regattaen hvor seilet da fikk sitt navn. Siden den gang har utviklingen til genoaen gått i tritt med utvikling av seilduk og seilkonstruksjoner. Nå er de fleste Genoaer på et rullesystem, men det er flere genoaer som fortsatt holder seg til stagkroker som vi bla. ser på 8mR båtene. Ulike båter og ulike systemer gjør at man skal vite litt om hvilke type Genoa man skal ha.

Ser vi på Genoa på rull og Genoa på kroker mot hverandre er egentlig dette to like, men ulike seil, ofte med forskjellig konstruksjon og materialer. Fokuserer vi på de «hvite» seilene og tradisjonelle materialer er det Dacron og det som blir omtalt som Cruising Laminat (CL-duk) som gjelder. Innenfor begge segmentene er det et hav av ulike duker til ulike formål. Ikke alle passer, noen er mindre attraktive, men det er noen særdeles gode. Det er her man må snakke med seilmakeren sin. Føle at seilmakeren forstår ditt seilbehov. Det er ikke sikkert at Olsen sine seil er de riktige seilene til deg. Valget mellom materialer er vanskelig. For eksempel hadde jeg anbefalt en dacron duk fremfor noe annet til en person som skulle på langtur, men ikke blindt. For personlig kunne jeg kanskje hatt noe annet. Det på tross at dacron er en duk som trives godt på lange slørelegg, er lett å reparere og har en enorm holdbarhet.

 

Det er bruken, ønsket opplevelse og ytelse som må stå i førersete for å først velge materialer. Dacron som er en vevet duk strekker seg over tid og mister fasong, men fordelen er at den er slitesterk og tåler mye. Robust er også Cruising Laminat duken, og er opphavet til begrepet HPC (High Performance Cruising) som ble startet av Gran Seil i sin tid. Nå også adoptert av andre aktører. Fordelen med CL duk er at trådene er lagt oppå hverandre og så laminert sammen, trådene ligger i ulike retninger og er mer stabil. Motstykket er vevet dacron hvor trådene ligger i to retninger. Med CL-duken kan man også lage andre konstruksjoner i seilet som øker stabilitet og ytelse, igjen; High Performance Cruising.

Hovedsakelig er det snakk om tre forskjellige konstruksjoner: Cross Cut, Bi-Radial og Tri-radial. Alle har sine bruksområder. Cross Cut er den vanligste konstruksjonen og tar for seg det meste av Dacron markedet. Det er en effektiv og rimeligere måte og konstruere seilene på hvor man legger panelene 90 grader på akterliket. Formen blir lagt mellom panelene som de alltid gjør, men det er færre snitt og sømmer. I radial seilene legges duken i strekkretning fra hjørnene på seilene. Bi-radial har paneler fra skjøtehjørnet og fra toppen, mens tri-radiale har paneler lagt ut fra alle hjørnene. En fasong som kan høres bedre ut, men det er faktisk mye mer teknisk krevende å lage et bi-radialt seil enn et tri-radialt. Formen blir lagt inn mellom alle panelene, som da er over dobbelt så mange paneler som for eksempel et cross cut seil. Forskjellen på tri-radial og bi-radialt seil er da bruken. Vi på Gran Seil er meget imponert av egenskapene til bi-radiale rulle-genoaer. Seilet blir designet og konstruert slik at duken ligger i riktig strekkretning når man skal «rulle-reve». Uansett hvor mye du ruller inn har vi designet seilet slik at dukens strekkretning blir det samme. En meget god kombinasjon for turseilere, men er det en funksjon du ikke trenger eller ønsker er en tri-radial konstruksjon kanskje valget. Viktigste er at seilet er tilpasset din båt og ditt bruk.

Skisse av et seil
Skisse av et seil
Skisse på et seil

Videre er det flere elementer i genoa som kan eller må være på plass for at du skal få et godt seil. Ruller du genoaen din inn er det meget lurt å ha en UV-Duk i akterliket og i underliket av seilet. Seil som står på rull uten UV-beskyttelse kan fort bli en dyr affære. Solen er rulle forseilets største fiende hvor UV bestrålingen tærer på seilet. Det blir sprøtt og råtner opp. UV-Duk må byttes i jevne mellomrom, det er å betrakte som en slitedel og er en stor jobb med dyr duk. UV-duk har en forventet levetid på mellom 5-7 år avhengig av været. Selv om vi bor i arktiske strøk, mindre eksponert for sterk UV så står solen og tærer på seilet i rundt 18 timer om dagen her om sommeren.

Et annet element som er nyttig å ha i en genoa er duk-kompensator. Et viktig element for de som seiler tur og ønsker å redusere seilføringen sin. En dukkompensator er innfelt i forliket av seilet ditt gjerne med bruk av skum eller tau. Hensikten med dukkompensatoren er at den skal bygge en større radius rundt rulleforstaget slik at når kreftene i seilet blir strukket ut ved reving, kompenserer dette elementet seilet fra å blir revet fra hverandre.

Størrelsen er også det siste og viktigste delen av å velge en genoa. Seilene blir vanligvis rangert på størrelser etter tall hvor 1 er størst og 4 er det minste seilet. En genoa 1 er gjerne et 140% seil, dvs. 40% større enn for-triangelet på båten din. Seilene kan bli meget store og det er viktig at størrelse, båt og bruk samsvarer med hverandre. Det er ikke alltid er størst er best, men skal du ha muligheten til å fullt utnytte din båt er det tilfeller hvor genoa er viktigere enn storseilet. Tyngre båter som trenger en solid fremdrift i baugen kan gjerne ha en større genoa enn en lettere båt med et moderne riggoppsett.

Snakk med oss på Gran Seil om hvilken type genoa som passer best til din båt og din bruk. Du skal være komfortabel med å snakke med oss som fagmenn. Gran Seil sin forretningsmodell gjør at vi har friheten til å velge og vrake de duker og materiell vi selv føler oss komfortable med og som vi mener er de beste i markedet. Det kommer våre kunder til gode og som vi har fått gode tilbakemeldinger på nasjonalt og i det internasjonale markedet. Vi sitter ikke med risiko på å ha duker på lager som går ut på dato. En fordel hvor vi ikke trenger å pushe enkelte duker, vi anbefaler det vi mener passer best til deg og ditt bruk. Videre sitter vi med lang, god kompetanse og verktøy som stadig blir oppdatert og oppgradert. Vi ønsker å gi deg den beste seilopplevelsen og da er det viktig for oss at vi får satt oss inn i din situasjon for å så bistå på best mulig måte. Kontakt Henning for en hyggelig seilprat og for mer informasjon.