Fra en stor genoa, til fokk og Code-1
Vi har sett en stor endring i kundenes kjøpe- og seilvaner. En endring som ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt, er blitt adoptert av de store verftene. Vi som seilmakere, med en genuin stor interesse og glede av seiling, er alltid opptatt av at våre kunder skal få den best mulige seilopplevelsen som mulig med sin båt.
Du må snakke med din seilmaker
At dine interesser blir ivaretatt er en av hovedgrunnene til at du skal snakke med seilmaker før du handler. Du skal føle at seilmakeren setter seg godt inn i din situasjon, ditt bruk og ditt budsjett. Det er en krevende jobb, da det er blitt produsert et endeløst antall forskjellige båter med ulik bruksområde og ikke minst forskjellig bruk fra eier til eier. I tillegg har du et stort utvalg av ulike seil og seil-konfigurasjoner. For eksempel har familien Hansen som seiler mye tur et helt annet behov (og kanskje budsjett) enn Ola Racer Regattasen. En situasjon seilmakeren må sette seg inn i før han kan gi noen anbefalinger.
Fokuset i denne artikkelen er å fortelle om kjøps- og markedsendringer innenfor seilmarkedet, noe som blir styrt av få faktorer; – båtkonstruktør, produsent, type båt, seileren og seilmakeren. Det er ingen som er upartiske, og valgene man tar er gjerne basert på egne erfaringer og den informasjon man har skaffet seg.
Mindre forseil
La oss starte med de store båtprodusentene, og her kan vi si at Hanse har vært i spissen for temaet i artikkelen. Båtene er større og skal seiles av færre om bord som krever en omstilling. Seilingen har blitt forenklet ved å kvitte seg med den store genoaen som har vært markedsstandard i lang tid og blitt erstattet av mindre forseil med nye egenskaper. En formstabil fokk, med positivt akterlik og vertikale (stående) spiler som skaper en god spalte mellom forseil og storseil gjør at du kan seile høyere og faktisk fortere mot vinden. Båten krenger mindre og familien Hansen får en bedre turopplevelse hvor de har større muligheter til å krysse og dessuten ha en stabil slør i 7-8 m/s med større vindkast uten å endre seilføring. I vindstyrker under 4 m/s kommer dette oppsettet litt til kort, men det kommer vi til senere i artikkelen.
For det er et kjent fenomen at enten det er familien Hansen, med 2 barn, kone og hund på fordekk som seiler, eller Olsen på lystseilas med kjæreste eller 4 venner, kan genoaen by på mange anstrengelser. Det er et stort seil og det gjør det ikke bedre at mange av seilene som finnes på norske båter for lenge siden har gått ut på dato. De er gjerne tunge og eller blåst ut og skaper ikke den aerodymiske flyten en genoa skal ha. Et ustabilt seil skaper en ustabil båt. Du kommer hverken fremover eller oppover mot vinden og må bruke mye krefter i hvert eneste slag og ender gjerne opp med dårlige vinkler. Som igjen resulter at man heller velger å kjøre motor. Selv om VMG (Velocity Made Good) ikke er et kjent begrep hos mange, er jeg sikker på at tanken bak begrepet er det. Tanken om den optimale kursen mot mål, om det er bidevind eller rommere seilas med stikk i skjøtet.
Code 1 og Code 0
er begreper ikke kjent for alle, men for de som har prøvd en av variantene er dette noe helt spesielt. Code er et begrep som har satt en standard på en spesiell type seil.
Code-0 er enkelt forklart som en stor lett og flat genoa som strekker seg fra baugspyd eller liknende og helt tilbake til cockpit. Et seil som man skal kunne krysse med i lette vinder og som gjør at du oppnår full skroghastighet raskt, spesielt på slør. Flere har, inkludert meg, har en euforisk seilopplevelser på blankt vann med 7 knop på loggen med et slikt seil. Seilet kommer på et avtagbart rullesystem satt sammen med en tosjonstiv line også kjent som AT-Kabel. Denne linen gjør at du kan rulle seilet sammen rundt linen. Den trenger ikke noen ekstra runder som tidligere, de nye linene er så stive at seilere får fort sjokk når de kjenner på de forskjellige kablene, hva det var før og hvilke babler vi bruker nå. Gran Seil bruker en spesiell kabel fra Hampigjan som er uten sidestykke og har satt en ny markedsstandard. Når seilet ikke skal brukes rulles det bare inn, og så tas det enkelt ned, gjerne i en spesiallaget rekkebag.
Videre har man Code-1, et liknende seil med nesten tilsvarende form, men med en annen type duk. I stedet for en armert code duk, så har man en egen stormspinnakerduk. Code-1 er enkelt sagt en hybrid av Code-1 og Gennaker og passer best til turseilere. En rimeligere variant av både gennaker og Code-0 med en form som skaper de samme gode opplevelsene, men med litt mer handlingsrom. Seilet har en litt mer «all-round» hensikt med litt mindre seilareal og kan sammenliknes med vanlige «tur-ski» du kan bruke i marka og på fjellet sett opp imot gennaker og Code-1. Code seilene tar kanskje ikke for seg de dypere kursene som gennaker, som igjen blir slått av spinnaker. Men hvordan seiler vi? Er det tur? Ta å spri en Code-1 eller i mindre vind, bare ta ned storseil. Så har du kraften du trenger fremover. For hvilke vinkler pleier vi oftest å seile i?
Dagens seiloppsett baserer seg nemlig på en kombinert bruk av mindre faste forseil og større alternative, tilleggsforseil, som Code og Gennaker. Det er selvsagt fordeler og ulemper med alt, men det er min ærlige oppfatning av at gleden med å kunne rulle ut et håndterbart forseil når man ønsker skaper større seilglede. Gleden og nytten av å nå full skroghastighet tidligere enn han som seiler ved siden av. Kunne cruise stabilt uten å være redd for alle om bord, samt ha muligheten til å bruke riktig redskap til riktige vindstyrke og vindretning. Det er det som er dagens seiltrend.
Mats Grimsæth, Fotograf og Eventyrer – Mats driver utelukkende med vinterseiling i sin Bavaria 34. Følg Mats på Facebook eller Hjemmesiden hans
En vellprøvd filosofi.
Vi på Gran Seil har lenge hatt denne filosofien og gleder oss over at flere båtprodusenter også lager båter som har disse mulighetene. Gran Seil har i mange år utviklet og med stor suksess solgt gliderfokk, en 110% fokk med et mer positivt akterlik enn andre seil. Seilene er testet og utviklet av oss, som er aktive seilere i Norge og i Sverige. Vi lager seil som skal passe din bruk og den form for seiling du bedriver. Det handler ikke om å kjøpe eller selge det «hotteste» på markedet. Det handler om å treffe med riktige seil, til riktig seiler.
Ta kontakt for en seilprat. Vi er her for å bistå, og for å gjøre det vi kan for at din seilopplevelse skal bli så god som mulig.