Ta vare på seilene dine
Seilene dine er den primære drivkraften til båten din. Som en motor trenger de ettersyn og service for å holde seg år etter år. I dette innlegget skal vi ta for oss de vanligste skader og slitasjer vi opplever som seilmakere. Vi ønsker å bevisstgjøre seilere om hvordan skader og slitasjer oppstår, og de viktigste punktene for å unngå slike skader.
UV-Skader
Sol, sommer og varme er noe vi alle trives med. Solen varmer huden, men beskytter du deg ikke blir du brent. Det samme kan sies skjer med seilene dine. UV-skader er en av de vanligste årsakene til skader på seil. Det er derfor vi pakker ned seilene under bomtrekk, inn i en lazybag eller ned i poser.
Spesielt ser vi UV-Skader på forseil som står rullet opp på stag uten beskyttelse. Enkelt forklart bryter uv-bestrålingen ned materialene, fibrene mister hold og blir til støv. Et seil som kommer inn med en «enkel revne» i akterliket har i 80% av tilfellene blitt utsatt for større UV-belastninger hvor fibrene nå er morkne og gir seg. Du kan ved de store tilfellene enkelt se at duken blir misfarget i bakkant, den holder ikke fasong og blir porøs. Enkel belastning på duken gjør at den kan revne.
I filmen kan du se hvor lite hold det er igjen i fibrene på seilet
Når et forseil blir rullet opp vil akterliket og underliket på den ene siden stå ut og bli eksponert mot solen. Derfor monterer seilmakere en beskyttende duk i akter og underliket, også kalt UV-Duk for å minske slitasjen og forlenge levetiden på seilet. Det er viktig å påse at når man ruller opp seilet at UV-duken kommer ut riktig vei og at UV-duken dekker hele seilet. Er UV-duken vendt inn i seilet kan det løses ved å ta ned seilet, trekk ut all linen på rullesystemet, ta tak i forstaget og rull det opp andre vei.
Det finnes mange forskjellige typer UV-duker med forskjellig levetid og egenskaper. Alternativt heiser man opp et forstagstrekk. Et heldekkende trekk som beskytter seilet.
Har man en slitt UV-Duk anbefaler vi at du tar den inn til service for å se om det er på tide å bytte. UV-Duk er en slitedel, som må byttes mellom hvert 5-10 år avhengig av påkjennelse fra solen. For de som ikke har UV-Duk, men seil på rull anbefaler vi at du monterer det så snart som mulig. Ofte må vi skjære om seilet 30cm inn og langs likene for å komme til frisk duk før man monterer en ny UV-Duk. Ved større UV-Skader kan det være nødvendig å flytte skjøtehjørnet, noe som tilfører mer arbeid og kostnader for seileren. Avhengig av seil og fasong blir slike operasjoner en arealreduksjon som er med på å endre seilets egenskaper. Noe som kan være både positivt (for eksempel for meget slitte seil) og negativt (for eksempel for høysmale seil som er avhengig av sitt areal).
På begge seilene kan man se misfarging av seilduken, et sikkert tegn på UV-Slitasje.
Webbinger i hjørnene:
De fleste seil har webbinger i flere av sine hjørner, enten for å holde fast en ring, eller som et festepunkt. Webbinger er sydd godt fast og skal tåle store belastninger. Hvis de ryker mister du gjerne et fast holdepunkt til seilet. Ved for eksempel skjøtehjørnet. Hvert eneste år ser vi seilere som kommer inn med en ring, skjøteblokk eller revnede webbinger som burde vært byttet eller sydd over. Webbingene blir slitt over tid og største synderen over tid er UV-Bestråling. Webbinger og sømmer som råtner opp. Det å dobbeltsjekke webbingene i hjørnene er utrolig viktig for å ikke få en kjedelig overraskelse på første feriedag.
Bilde nr. 1 viser en webbingstropp som har har fått gjennomgå mekanisk slitasje og UV-bestråling. Her er skadene synlige og seileren forstår at det er på tide å ta seilet til service. Bilde nr. 2 viser mindre synlige skader. Her henger alt tilsynelatende sammen, men en rask sjekk med neglen så går sømmene opp og hele skjøteblokken kan fort bli revet av. Det er UV-skader som har tatt sømmene etter mange år i sola. Bilde nr. 3 er et helt nytt skjøtehjørne.
Spilerposer:
Seil med et positivt (konveks) akterlik har spiler for å holde akterliket ute: Storseil, rullestorseil og fokker. Skader i spileposene kan føre til at spilene faller ut og du mister effekten spilene har. Man vil raskt se at akterliket folder seg innover da det ikke har støtte. Spesielt på et rullestorseil kan dette by på problemer ved inn og utrulling av seilet. Seilet legger seg over i dobbelt lag og hekter seg opp når det skal rulle ut. Det er naturlig at det kommer skader i spileposene. Spilene er et hardt og sterkt element i seilet og ved gnaging mot rigg, blafring, heising osv. kan posene bli skadet.
Sømmer
Sømmer må gås over. Et seil består av mange meter tråd som holder paneler, kantbånd og forsterkninger på plass. Det er viktig å etterse at sømmene holder. Vi ser gjerne at sømmer som har blitt eksponert for UV bestråling over lengre tid kan tilsynelatende se ut som de holder sammen, men det skal noen ganger ikke mer enn en nedslitt negl i riktig retning før de går i oppløsning. Sømbrudd kommer fra UV-skader eller mekanisk slitasje på båt og mast. De er viktige å sy over for at ikke seilet skal ramle fra hverandre. Vi ser at de største slitasjepunktene er underlik og akterlik som tar i mot mye krefter og for eksempel på en genoa møter mekanisk slitasje og UV-Slitasje.
Utbedring: Gå over sømmer fysisk for å se om sømmene holder fast. Enkelte ganger kan utseende lure, gni over med en negl eller mindre objekt kan fort gi overraskelser.
Tørk og oppbevaring
Vi anbefaler at alle seil tas ned fra båten og oppbevares tørt igjennom vinteren.
Fukt og temperaturforandringer er med på å skape jordslagg, sopp og grønske i seilet. Det å legge vekk et fuktig seil for vinteren kan i noen tilfeller gjøre at seilet ikke lengre ser like bra ut. I de fleste tilfeller på dacron og cruising laminat seil vil ikke fukt som leder til jordslag etc. gjøre noen stor strukturell forskjell på seilet, det er mer det kosmetiske. På seil hvor vann og fukt kommer mellom membran kan limet mellom lagene slippe og føre til en delaminering (når lagene mister taket i hverandre).
Vi er klar over diskusjonen over seil som står på rull, spesielt i rullemast. Skal de ned eller kan de stå? Vi ser at det går bra for enkelte seil, det er behagelig å ikke ta ned seilet, samt rullesystemet vil ikke stå og slå i masten. Men vi må påpeke alle de seilene det ikke har gått så bra for. Det avhenger av nedbør, temperaturforandringer, vindretning og materialet i seilet. Derfor er vår anbefaling alltid å ta ned seilene for vinteren. Hvorfor risikere slitasje på noe du ikke skal bruke, rullesystemet kan man ordne med et spesiallaget vinterseil.
Seil til tørk på Gran Seil er et vanlig syn. Seilene henges opp for tørk over natten.
Ta Kontakt
Hvis du lurer på noe vedrørende dine seil, eller du ønsker å ha de på service, ta kontakt med oss. Gran Seil har Norges største serviceavdeling på seil. Vi kan reparere og produsere alle typer seil.
Det første vi gjør når du kommer er å ta en rask titt på seilet med deg som kunde og forteller litt om skaden eller slitasjen du har.
Seilloftet er lokalisert rett ved vannet, så man kan komme like lett med båt som med bil. Med inngang på bakkenivå er det bare å trille seilene rett inn i våre lokaler med en av våre traller.
Vi ønsker deg velkommen for en hyggelig service opplevelse