fbpx

HPR Storseil

HPR Storseil

HPR - Storseil

High Performance Racing (HPR) er begrepet vi bruker på våre mest avanserte støpte seil, om de er til racing eller tur.  Alle seilene blir designet, utviklet og nøye spesifisert hos Gran seil for å sørge for at seilene gir båten den best tenkte ytelse ut i fra bruk. Godt design i kombinasjon av riktige fibre og laminat sørger for at kreftene blir riktig distribuert for optimal effekt og ønsket levetid. Mulighetene innenfor HPR er store og med vår kompetanse, erfaring og designkunnskap sørger vi for å gi deg et fortrinn på regattabanen. 

HPR seil er støpte seil hvor vi fordeler fibre fritt rundt i seilet i ulike strekkretninger og støper de sammen for å kompensere for kreftene som kommer inn i seilet. De lange fibertrådene gjør at seilet blir forsterket i de utsatte områdene, samtidig som det blir mindre fiber i mindre utsatt områder. Seilene blir mye lettere, riktig dimensjonert med fiber og selve konstruksjonen blir optimalisert til ønsket bruk om det skal være tur eller regatta.

Vi har muligheten til å kombinere fibre for å trekke sammen ulike styrker og komplimentere andre svakheter. Les under om fiber og laminering.

Et HPR Storseil kan konstrueres med den mest optimale fasong og utførelse som det er mulig å lage. Avhengig av bruk velger man forskjellige støpemetoder, eller laminering, som tilpasses direkte til ønsket bruk. Dette er «high-end» seil som passer meget godt til tur og regatta hvor sistnevnte er den største kundegruppen til slike seil. Vekt, profil og formstabilitet er nøkkelen for å kunne seile bedre enn konkurrenten, og Gran Seil sin fordel i det hele er at vi designer seilet lokalt i Oslo etter samtaler med kunden. Da får vi preferanser på ønsket bruk, seilegenskaper og følelsen man ønsker å oppnå. Profilen i seilet blir satt etter samtaler med oss, det finnes ingen «hylle-seil», men vi har en stor databank med .

Gran HPR storseil er ofte meget flate og strekkfaste som gir en stabil båt, god høyde og fart. Seilet er så optimalt som mulig og ser man på resultatene i ulike store klasser med Gran HPR er det ingen tvil om at våre seil leverer i toppsiktet.


Det viktigste når du skal kjøpe seil er å vite hva du kjøper og hva du trenger. Gran HPR seil inkluderer mange elementer som vi ser på som standard, men som ellers er elementer i seil du må spørre om. Les under for mer informasjon om de ulike standard elementene som følger med et Gran HPR Storseil

Spiler

Spiler brukes til å bedre utgangen til et seil og er med på å stive opp seilet. På HPR seil kan det være klasseregler som setter begrensninger på lengden på spilene. Vi har kontroll på klassereglene og sørger for at ditt seil blir konstruert riktig.

Vi leverer fullspilet HPR seil for de som ønsker det.

Bus-striper

Bus-striper er striper lagt i seilet for å lettere kunne se og identifisere optimal trim. Gran Seil Bus-striper ligger i samsvar med spilene for å lettere identifisere seilets optimale trim.

Bus-striper er standard på alle Gran HPR seil

Cunningham

Cunningham er en strammemulighet mellom halshjørnet og første revepunkt på forliket. Funksjonen er for å kunne stramme ned forliket uten å dra mer på fallet.

Cunningham er standard på alle Gran HPR Storseil

Trimliner

Trimline er et tau som går i akterliket eller underliket av seilet og strammer opp liket ved bruk. Ved å trekke i trimlinen komprimerer du for eksempel akterliket og kan sørge for at seilet ikke blafrer ved optimal trim. Sørg for å slippe opp trimlinen etter hard bruk da kompresjonen av duken kan være skadelig over tid.

Gran storseil har også trimline funksjoner ved hvert rev.

Alle Gran Seil kommer med trimliner

Seilnummer

Seilnummer er for å identifisere ulike båter som seiler regatta. Båten blir registrert i Norlys og seil som er målt inn og klar for regattabruk kan ha seilnummer. Seilnummer monteres ikke på fokker da de ikke overlapper storseilet.

Ved kjøp av Gran Seil er seilnummer inkludert i kjøpet. Oppgi seilnummer ved bestilling

Headboard

Headboard er et beslag som blir satt på i toppen av storseil for å heise seilet. Headboard bidrar også med å styrke og stabilisere seilet. Tradisjonelt er de fleste headboard laget i aluminium, men for racing seil kan vi legge inn karbon headboard for å redusere vekt.

Snakk med oss om muligheter for headboards. 

Lus

Lus også kalt «tell tales» på engelsk er tråder plassert i seilet som skal gi en indikasjon på luftstrømmen. Å trimme et seil eller seile etter lusene betyr at du jobber for å få en optimal luftstrøm igjennom seilene. Lusenes plassering avhenger av type seil. Storseil har som regel kun lus i akterliket over spilene.

Lus er standard på alle Gran seil

Forsterkninger

Forsterkning er en betegnelse brukt på forsterkninger i seilet. Gjerne skjøteforsterkning eller reveforsterkning. Forsterkningene skal ha en buet fasong for å fordele kreftene best mulig.

Gran Seil har i alle år vært kjent for sine dråpeformede forsterkninger som et godt kvalitetstegn.

Sleider

Sleider er vogner eller plastelementer som benyttes for å tre inn i masteprofilen. Sleider sørger for at seilet er koblet til masten, selv når seilet er nede. Alternativet er en forlikstape, da må seilet tres inn hver gang det heises.

Du spesifiserer selv hvilken løsning du ønsker

Rev

Rev er betegnelsen på å redusere seilføring. Et rev på et storseil er en forsterkning lagt inn i seilet i forlik og akterlik med en stor og sterk malje eller webbing. Det er vanlig med rev i turseil, gjerne 1 eller 2 rev. I racing seil avhenger det av båttype og klasseregler.

Snakk med oss om du ønsker rev i ditt seil

 

Seilpose

Seilpose kommer med alle seil vi leverer ut. Posen er for bruk når seilet er brettet sammen og skal stues bort.

1. gangsettersyn

1. gangs ettersyn er inkludert for alle nye seil. Med det så går vi igjennom seilet ditt etter den første sesongen for å forsikre deg at seilet er som tenkt.

Oppbygning av HPR Seil starter med et fiber

Det som er essensen i ditt HPR seil er hvilket fiber du ønsker å bruke. Det er 5 forskjellige fiber tilgjengelige som alle har sine ulike egenskaper. Basert på egenskapene kan vi produsere seil med kun et fiber eller i kombinasjon av fibre for å komplimentere styrker og svakheter. Fibrene er kjernen i seilet, selve armeringsnettet som holder det sammen. Videre blir fibrene støpt sammen, les også om ulike laminerings muligheter.

 

Karbon

Karbonfiber er et materiale bestående av tynne fiber bygger opp av små karbon-atomer. Fibret er meget sterkt med tanke på dens størrelse, vekt, og ekspansjon. Fibrene brukt i et seil er satt sammen til tråder som blir lagt ut i strekkretningene og tar opp belastningen. Karbon fiber er meget populært med tanke på dens styrke, vekt og evnen til å bøyes uten å strekke seg. Karbonfiber kan videre brukes for å forsterke og kombineres med andre materialer. Karbon er forholdsvis kostbart sett opp mot andre fiber og har en svakhet mot direkte slag eller kompresjoner. Det er derfor vesentlig at bruk av karbonfibre kommer i sammenheng med riktig konstruksjon og laminering.

Polyester

Polyester (Polyethylene terephthalate (PET)) er den mest brukte fiberen i seilduk siden det først ble produsert på 1950 tallet. Mest kjent er polyester i vevet form under navnet Dacron som har vist seg meget holdbar. Polyester har utmerket elastisitet, høy slitestyrke, høy UV-motstand, høy fleksibilitet og lav pris. Lav absorbering gjør at fiberen også tørker raskt.
Svakhetene til polyester er lav strekkfasthet og en lav styrke til vekt forhold. Derfor blir ikke polyester brukt i performance rettet racing seil med mindre klasseregler tilsier det. Det finnes ulike varianter av polyester som Pentex med 40% mindre tøyning, men det er alltid fordeler og ulemper uansett hvilket fiber man ser på. Pentex faktisk mye mer følsom for blafring, bretting og annen slitasje og brukes hovedsakelig for racing i entypeklasser som bare tillater polyester. Disse seilene er som regel til mindre båter og rulles sammen etter bruk.

Aramid

Aramid er en fellesbetegnelse av varmebestandige og sterke syntetiske fibre hvor kjedemolekylene i fibrene er orienterte langs fiberaksen. De fleste kjenner aramidfibrene etter merkenavn som Kevlar, Twaron og Technora som kommer fra de ulike produsentene. Aramid er meget strekkfast, faktisk 5 ganger mer enn polyester. Det er evnen til å motstå strekk og tåle høye belastninger som gjør at aramid er meget populært valg av fiber på grunn av et meget godt vekt styrkeforhold. Det er syntetisk produsert og er derfor litt rimeligere enn.
Svakhetene til aramid er at fiberet har en moderat motstandsdyktighet for UV-Bestråling og at fibrene er ikke er motstandsdyktige for brekkasjer, bretting og blafring sett opp mot polyester og dynema/spectra.
Det finnes små forskjeller mellom merkene, men å forstå de små detaljerte nyansene krever en lengre avhandling. Blant annet er aramid fibrene gule, men ser man på Technora mot Kevlar har Black Technora sorte fibre konstruert for å bedre kunne motstå UV-bestråling.

Vectran

Vectran er en kombinasjonsfiber som er bygged opp av 50% polyester og 50% aramid. Vectran spiller på styrkene til de to fibrene. Fibret med en naturlig gull-farge har en modul ved en langkjedet molekyl som ligner på aramid, men har mindre styrketap med fleks ved tøying og bøying enn aramid. Dette er en fordel for  utholdenhet bruk og for cruising seil hvor holdbarhet er nøkkelen. Ytterligere fordeler med Vectran-fiber inkluderer null krymp, høy kjemisk slitestyrke og høy strekkfasthet. UV-utholdenheten er dårligere enn Polyester, men nedbrytningene avtar over tid, hvor aramid fortsetter å nedbrytes.
Svakhetene til vectran er at det ikke er like statisk som et aramid og ikke like vannavstøtende. Vectran er mindre resistent mot vann enn de andre fibrene og har en dårligere UV-bestandighet.

Dynema / Spectra

Dynema og spectra er også kjent som UHMWPE som er betegnelsen på fiberet, mens spectra og dynema er merkenavn. UHMWPE fiberet får sin styrke fra en oppbygning av ekstremt lange kjeder av polyethylene molykyler som alle ligger I samme retning. I kontrast så får aramider som Kevlar sin styrke fra sterke bånd mellom relativt korte molykyler. De lange kjedene gjør at fibrene er meget sterke og strekkfaste samtidig som de gir en ekstra god motstand mot flex. Styrke til vekt forholdet er faktisk 40% bedre enn aramidene. UHMWPE fibrene har også meget motstandsdyktige mot UV som er på samme nivå som polyester. Videre har fibrene noen fordeler som også er en ulempe hvor fibrene ikke absorberer vann, fuktigheter, micro organismer og de fleste kjemiske blandinger. Ulempene er at fibrene er vanskelig å jobbe med. De smelter ikke, blandes ikke ut og gjør det vanskelig å støpe seil i. Det er sistnevnte som gjør at produksjonskostnaden til støpte dynema / spectra seil er dyrere enn hva selve materialet burde tilsi. Fibrene kan også strekke under permanent last (kryp effekten) slik at seilet kan endre fasong.

Laminering eller Støp

Etter å ha valgt ut et eller flere fibre til seilet så må vi bestemme oss for hvordan det hele skal settes sammen. Det finnes en rekke ulike metoder for å «støpe» seil og hver lamineringsteknikk har ulike fordeler og ulemper. Det er derfor det er så viktig at du selv vet behov du har og hvilket bruk seilet skal igjennom for å forstå de ulike mulighetene, med fordeler og ulemper. Et eksempel er forskjellen på et blodig regattaseil og et optimalt turseil hvor regattaseilet ikke skal ha en forsterket tafetta som gir styrke men som kommer på bekostning av vekt. Det er her vår ekspertise kommer inn for å anbefale deg seil som er best tilpasset tenkt bruk.

Film også kjent som mylar, er et lag som legges på scrimet (fiber layout) som bindeledd for å holde seilet sammen og skape stabilitet. Filmen blir lagt sammen med scrimet og lim og valset sammen igjennom en maskin som står i en stor hall med samme temperatur. Temperaturen er viktig for herde-prosessen for å unngå delaminering.

Film-seil er den vanligste formen for racing seil hvor du kan se trådene igjennom seilet. Filmen kommer i ulike tykkelser og valg av film avhenger av båt, bruk og ønsker behov fra seilet. Et eksempel er et racing seil som gjerne har en «Film-Film» konstruksjon med film på begge sider, da velger man en tynnere film på hver side for å fremheve regatta egenskaper som vekt og stabilitet. Et turseil kan gjerne ha en «Film-Tafetta» som skaper et mer holdbart seil, men blir litt tyngre. Kombinasjonene er mange og det er derfor det er viktig å snakke med en seilmaker for å være trygg på at dine behov blir møtt.

Tafetta er et begrep på en «tynn vevet duk». Tafetta legges på seil som en beskyttende hinne mot slitasje som UV bestråling, blafring, strekk og mekanisk slitasjer som gnaging mot rigg. Tafetta forsterker seilet og kan legges på en eller begge sider av seilet utenpå film. Tafetta brukes også bla. på cruising laminat seil.

Med å kombinere tafetta på støpte seil kan du lage meget levedyktige  prestasjons seil til din seilbåt. Da får du maks ytelse med lang levetid. Det er gjerne tafetta på en eller to sider på hardværseil til regattaseilere.

Tafetta kommer i hvit og grå farge.

Filmless er en lamineringsteknikk som støper ytterlaget (filmen) inn med selve bærefibrene. Du har ingen mylarfilm som er laminert på topp av fibrene som film seil og tafetta. Teknikken går ut på å kverne opp fibre, mose de sammen i et «limbad» og valse lim og fibre inn i scrimet (fiberlayouten) for å lage seilet. Du kan strekke det langt og sammenlikne prosessen med glassfiber, mange oppkuttet tråder som setter seg sammen ved bruk av lim. Prossessen i filmless er en annen, men konseptet er ganske likt.

Målet er å skape et seil som tåler større mekaniske slitasjer som blaffring, bretting og skraping mot salingshorn eller annet i riggen. Seilet fremstår som meget mykt og ekstremt lett som gjør det enkelt og heise og brettes samtidig som det er meget sterkt og har en lengre mekanisk levetid enn filmseil.

Filmless er ikke så sterk på UV bestråling, så i utsatte områder anbefaler vi et UV-beskyttende belegg. Fibrene i seilet velger du selv, om det er karbonfiber eller aramid.

Fargene på filmless er Hvit, Sort, Grå og Mørk Grå.

Filmless er en ny teknologi som stadig utvikler seg. Ta en prat med oss om du ønsker å vite mer om muligheter for filmless seil.

Liteskin er en overflatebehandling på samme måte som en tafetta. Forskjellen er at liteskin er ikke vevd og dermed får andre egenskaper. Liteskin er oppkuttet tråder «blåst» inn i filmen som i dette tilfellet er lim som videre suges sammen med trådene. Resultatet blir en ekstremt lett, fleksibel og slitesterk behandling.

Et liteskin seil tåler blandt annet bretting. Hvor brettene tidligere blir sittende i seilet skjer ikke det med et liteskin seil. Denne behandlingen øker og styrker stabiliteten i seilet hvor du feks. må opp i film tykkelse og mengde for å få samme resultat som film-tafetta. Det er her vektreduksjonen i liteskin seilene ligger. Det er en tynnere versjon av filmless med kun en overflate (avhenger litt av størrelse båt) og er meget slitesterk. Scrimet og overflatebehandlingen jobber sammen for å skape stabilitet og styrke. Liteskin suger mindre vann og tørker fortere enn andre seil.

Filmless kommer i Sort, Grå og Mørk Grå farge.

Bildet under viser Grå Liteskin seil

Ønsker du et tilbud? Send oss en Epost!

Mulighet til å laste opp bilder og filer

 

Kontakt oss

Båtdata

Annen informasjon

Hva trenger du hjelp til?

Slipp filen(e) dine her eller klikk for å laste opp Velg fil
Maksimal filstørrelse: 6MB

Hva er du på jakt etter?

Slipp filen(e) dine her eller klikk for å laste opp Velg fil
Maksimal filstørrelse: 6MB

Fortell oss hva du drømmer om!

Slipp filen(e) dine her eller klikk for å laste opp Velg fil
Maksimal filstørrelse: 6MB

Hva tror du vi kan hjelpe deg med?

Slipp filen(e) dine her eller klikk for å laste opp Velg fil
Maksimal filstørrelse: 6MB